VIDEO: Azeez Bersumpah Program YTH 2017 Tidak Guna Duit Penyimpan

KUALA LUMPUR: Bekas Pengerusi Lembaga Tabung Haji (TH), Datuk Seri Abdul Azeez Rahim, hari ini menafikan Program Yayasan Tabung Haji (YTH) 2017 menyalah guna wang pendeposit.

Daripada RM22 juta yang digunakan bagi program YTH 2017, beliau berkata, hanya RM7 juta adalah wang TH manakala bakinya hasil sumbangan kerajaan Persekutuan, UMNO dan bayaran zakat beberapa syarikat korporat.

“Saya ingin tegaskan program YTH 2017 terutama program Ziarah Kasih pada Ramadan untuk membantu golongan asnaf tidak menggunakan duit penyimpan atau pendeposit TH.

“Program berkenaan memberi bantuan kepada golongan memerlukan seperti warga emas, orang kurang upaya, ibu tunggal serta warga miskin di lebih 60 Parlimen seluruh negara.

“Demi Allah, duit yang digunakan bukan daripada duit penyimpan dan tuduhan yang dilemparkan dianggap berniat jahat untuk mengaibkan saya serta TH,” katanya pada sidang media di lobi Parlimen, hari ini.

Abdul Azeez yang juga Ahli Parlimen Baling, turut kesal apabila TH tidak menggunakan prosedur operasi standard (SOP) sedia ada dalam menyiasat kes itu dan hanya mengetahuinya menerusi laporan media.

Beliau mendakwa tidak pernah dipanggil oleh TH juga untuk mendapatkan kenyataan atau melakukan siasatan dalaman terlebih dulu.

Sehubungan itu, Abdul Azeez menyuarakan kehairanan mengapa TH tidak mengikut SOP biasa, termasuk membuat siasatan dalaman dengan memanggilnya untuk memberi keterangan.

“Saya boleh memberi penjelasan lanjut kerana semua wang yang diterima atau digunakan ada rekod butirannya.

“Soalnya, mengapa sekarang baru nak membuat laporan polis? Saya minta masyarakat jangan cepat menghukum dan tunggu sehingga selesai siasatan.

“Saya akan memberi kerjasama penuh kepada pihak berkuasa dan yakin mereka akan menjalankan siasatan dengan telus serta amanah,” katanya.

Jumaat lalu, TH membuat dua laporan polis terhadap Abdul Azeez, dua bekas Ketua Pegawai Eksekutif (CEO), Tan Sri Ismee Ismail dan Datuk Seri Johan Abdullah serta pengurusan kanannya.

Pengurusan kanan terbabit ialah Ketua Pegawai Operasi, Datuk Adi Azuan Abdul Ghani; Ketua Pegawai Kewangan, Datuk Rozaida Omar; Penasihat Undang-Undang, Hazlina Mohd Khalid serta Pengurus Besar Kanan Perkhidmatan Korporat dan Hartanah, Rifina Md Ariff.

Laporan polis pertama dibuat berkaitan Program YTH 2017 apabila dana sejumlah RM22 juta dikeluarkan untuk kegiatan yang didakwa mempunyai kecenderungan politik.

Laporan polis kedua dibuat terhadap Ismee, Hazlinda dan Rifina berhubung salah nyata dan didakwa menyembunyikan maklumat penting membabitkan penjualan saham TH pada 2012. – BERITA HARIAN

2 thoughts on “VIDEO: Azeez Bersumpah Program YTH 2017 Tidak Guna Duit Penyimpan

  • December 3, 2018 at 5:02 pm
    Permalink

    Tamak haloba khianat tk kira siapa dan dimana sumber duit??
    Apa sal suka2 keluarkan duit pencarum?? Kenapa sebelum ini dibentangkan?? Setelah buat report polis sumpah lah mcm2 jawab?? 1sen pun tk ambil ke? Sumpah lah sumpah??
    Korang memang da rosak..!! Apa pun tk bolih percaya da..!! Kenapa tk diberitahu pd media pencarum sebelum ni?? Duit jumpa dlm pejabat duit apa?? Byk sgt kah duit korang ni?, heran tuduh juta2 byr denda pun juta2..mana dapat duit?? Duit gaji ke?? Rampasan pun juta2….aneh heran pelik lah?? Rakyat fikir2 kan lah..!! Pencarum dikhianati rakyat pun dikhianati ditipu dibohongi ..??
    Byk lagi skandal akan muncul…tnggu jer.. tnggu lah hukuman seberat2nya korang terima nanti..

    Reply
  • December 3, 2018 at 5:06 pm
    Permalink

    Sprm siasat nanti tahu lah apa kah fitnah atau benar??? Kesal kecewa jika dana TH diseleweng…. adakah dap mic pas yg seleweng…apa agama korang semua???semoga terbukti jika berlaku seleweng…!!!

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.