Jaringan Dramatik Mbia Bawa Sevilla Ke Akhir Liga Europa

VALENCIA (Sepanyol): Stephane Mbia menikmati “hari yang terbaik dalam hidup beliau” selepas pemain tengah warga Cameroon itu membawa pasukannya Sevilla ke perlawanan akhir Liga Europa menerusi jaringan pada minit ke-94 di Stadium Mestalla di Valencia awal pagi Jumaat.

Kegembiaraan buat kelab Andalusia itu disaksikan dalam perlawanan separuh akhir ketika menentang pesaing La Liganya, Valencia apabila Mbia memberi tandukan yang membawa jaringan ke dalam gawang gol dan akan bersemuka dengan pasukan Benfica dari Portugal di Turin pada 14 Mei depan.

Mbia, yang dipinjamkan dalam Sevilla dari Queen Park Rangers, dari Liga Kejuaraan Inggeris, gembira dengan jaringannya pada minit keempat masa tambahan, dengan kelebihan gol di tempat lawan walaupun tewas 3-1 dengan Valencia.

“Saya berasa amat gembira kerana persaingan kedua-dua pasukan kelihatan amat sukar,” kata Mbia dalam satu temubual stesen televisyen.

“Jaringan itu sesuatu yang luar biasa,” tambah bekas pemain Olympique Marseille yang berusia 27 tahun itu.

“Jaringan ini adalah untuk keluarga saya, bapa saya dan ibu saya. Saya sangat tersentuh (dengan kejayaan ini).

“Ia adalah saat yang paling gembira dalam hidup saya. Ia adalah penting untuk pergi ke Turin selepas bekerja keras selama ini.”

Sevilla dalam langkahnya untuk mengulangi kejayaan mereka dalam kejohanan kedua tertinggi di Eropah dari tahun 2006 dan 2007 apabila ia sebelum ini dikenali sebagai Piala UEFA.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.